onsdag 1 april 2015

"Alltså WOW", sa doktorn.

När man kommer in i en viss ålder börjar man ju fundera lite på sin hälsa.
Det är ungefär samtidigt som man fattar att man inte är odödlig.
Man är lite stel här och där.
Det värker lite i en höft ibland.
Vissa saker man alltid ätit med god aptit (i stora mängder) förr, börjar ge en halsbränna.
Man måste stiga upp på morgonen för att man får ont i ryggen av att ligga för länge.

När man når det här stadiet i livet blir man lite smånervös varje gång man ska på hälsokontroll.

Ett "tänk om....." smyger sig in i bakhuvudet.
Tänk om de hittar nåt!

Nå, hur som helst så var jag på en sån där hälsokontroll för nån vecka sen.
Man skulle också till labbet på blodprov.
Jag hade inga större fel, utom att vi bokade in ett läkarbesök pga mina fötter som är så sjuka ibland.
Igår var det då dags för det besöket.
Vi pratade ditt och datt om mina fötter, och så tittade hon också på resultaten från mitt blodprov.

"Alltså WOW", sa hon då.
"Du har ju jättefina resultat här!
"Sällan man ser nån i din ålder som har så här fina resultat på absolut allt".

Jag blev jätteglad!
Jag har ju ganska stor övervikt, så jag hade inte varit förvånad om det varit nåt där.

Vi diskuterade det där, doktorn och jag.
Just det att alla tar för givet att man ska ha dåliga värden om man är tjock.
Eller att man åtminstone ska ha högt blodtryck.
Doktorn erkände också att det är nåt även folk i hennes yrke tar för givet, fast det absolut inte behöver vara så.

Fast det är klart att det aldrig är fel att gå ned i vikt ändå.
Om man har övervikt.
Att banta bara för att alla gör det är mer än förkastligt.



Dagens bild har kanske lite med texten att göra. Eller så är den bara vacker. Välj själva :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar