lördag 27 maj 2017

Den eviga osäkerheten

En jobbvecka kvar.
Sen ingenting.
Igen.

Visserligen har jag inget
emot att vara hemma
när det är sommar,
men det känns inte bra
att inte veta när och om
man ska få jobba igen.

Men så är det bara.
Jag har ingen utbildning inom
det jag jobbat med i
snart 10 år.
Så när jobben delas ut
får jag ta det som blir över.
Om det blir nåt över.

Men jag kan jobbet.
det vet jag.

Ibland leker jag med tanken
på att starta upp nån småskalig
fotofirma igen,
men jag skulle inte riktigt
orka med det
Alla utgifter, som ofta
är större än inkomsterna.
Allt pappersjobb.

Dessutom känns det osäkert
med två företagare i familjen.
Åtminstone en borde
ha en säker (om än liten)
inkomst.

Jag har försökt
släppa osäkerhetskänslan.
Det går så där.

Men det är ju i alla fall sommar.
Snart.


Bilden har inte annat med texten att göra än att det är så här jag känner mig ibland när jag
tänker på framtiden.

2 kommentarer:

  1. Lite igenkänningsfaktor där, från häromåret då jag enbart hade snuttjobb att förlita mig på. Typ 0 skift någon månad, ofta ca 25% arbete på en månad. En riktigt bra månad kunde jag komma upp i motsvarande 50% jobb, det hände kanske 1 eller 2 gånger på ett helt år..! Hoppas det blir lite bättre när jag återvänder till Finland om några månader.

    SvaraRadera
  2. Hoppas att du får jobba! Jag brukar ha jobb från augusti till slutet på maj (varierar lite, men ungefär så) och sen går man hela somrarna och funderar på vad som ska dyka upp. Lycka till!

    SvaraRadera