tisdag 9 maj 2017

Låt oss inspireras!!

Idag överöses vi av bilder.
Av musik,
och av texter.

Noter, mönster, färg
och idéer i överflöd
flimrar genom
våra surfplattor,
datorer och andra manicker
dygnet runt.

Det är en välsignelse
och en förbannelse.
Det är en källa till inspiration,
men samtidigt får man akta sig.
Speciellt om man själv
försöker skapa något.

Kan man göra en låt
utan att vara säker på
att ingen har gjort den förr?
Kan man måla en tavla utan
att man av misstag
stjäl nån detalj
av en annan konstnär?

Jag vet inte.

Men man måste ju ta risken.

För det mesta tycker
jag att det är härligt!
Man ser något och
så vill man genast prova själv.

Som när jag såg Soulmamas
underbara tulpantavlor.
Då blev jag också inspirerad
att måla tulpaner!
Men på mitt sätt.

Eller när jag tittar på min
pappas härliga tavlor.
Då vill jag också måla
i samma tema.
Men på mitt eget sätt.

Jag tycker absolut
att vi ska låta oss inspireras
av andra konstnärer, musiker
eller författare.

Låt oss vara varandras rikedom!!
Varandras musor.
Låt oss låta konsten flöda!!
I alla dess former.


Det här är en av pappas tavlor. Han målade den 1969 när jag var ungefär lika stor som flickan
på tavlan är. En liten flicka vid en husruin. Kanske ett barn mitt i något krig.
Den här tavlan inspirerade mig, och jag gjorde en egen version av barn mitt i krigets ruiner.
Min tavla blev annorlunda och förställer lekande barn vid en ruin.
Men inspirationen kom av pappas tavla.


Eftersom jag målar Gladkonst, blev min tavla ljusare. För jag tror ju på att det alltid finns ljus i mörkret. "But the kids will play..." , heter den

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar