måndag 12 januari 2015

Herr Ugglas kvällsfundering

"Hohooojajaaa, skön kväll det här.
 Det ser ut att vara lugnt i stan.
 Lugnt här uppe i trädet också.
 Småfåglarna tycks ha gått och lagt sig.
 De orkar inte med nåt nattsudd de inte.
 Fast inte orkar jag så mycket jag heller numera.
 Annat var det förr när jag var en unguggla och var ute i svängen!
 Fjädrarna glänste, blicken var skarp, och midjemåttet betydligt mindre än det är idag.
 Uggledamerna var förtjusande.
 Och förtjusta också, när jag kom svävande över natthimlen och spände blicken i dem.
 Det var tider det!
Jag minns speciellt en uggledonna från Storskogen, det var en dam som kunde få nackfjädrarna att resa sig det!
Undrar vad det blev av henne.
Vad är det som prasslar där i buskarna??
Borde jag kanske ta en flygtur och titta efter?
Näää, orkar inte.
Jag är ju inte hungrig heller efter att jag åt resterna av den där hamburgaren jag hittade ute på parkeringsplatsen vid Kyrkbacken.
Satte sig lite tungt i magen det gjorde den.
Jag borde väl ha tagit en sork i stället.
Men det är lite si och så med jagandet numera.
Hamburgsrester är lättare.
De rör ju inte på sig.
Hohooojajaaa, tror jag tar en ugglelur.
Hohooojajaaa"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar