tisdag 16 juni 2015

Vad är rasism?

Igår när Jaro Rockets stod med de andra spelarna från Jaro och Ilves på Centralplan innan matchen började visade de alla upp ett stort rött kort där det stod "Ge rasismen rött kort!"
I bilen sen på hemvägen frågade Edgar vad det stod på kortet.
Jag läste vad det stod, både på finska och svenska.
"Vad betyder det?", frågade Edgar.
Jag försökte förklara det där med olika hudfärger och att alla är lika bra fast man kanske ser lite
olika ut osv osv.
Han såg helt oförstående ut, men sa till slut: "Okej då"

Men hur förklarar man sånt för en kille som aldrig har reagerat på att folk har olika hudfärg?
Han har aldrig förstått det tror jag.
För Edgar är det där så naturligt för vi har indiska släktingar, och vi har släktingar med rötter i Afrika.
Han har aldrig någonsin reagerat på att de skulle ha en annan hudfärg än vad han själv har.
Det är jättebra att han inte reagerat, men det är svårt att förklara vad rasism betyder för en som aldrig
tänkt på att olika hudfärger är nåt nån kan reagera på.

För Edgar tycks olika hudfärger vara lika naturligt som att folk har olika färger på håret.
Och det är ju precis så som alla borde tänka.


4 kommentarer:

  1. "Vanligt" folk kan spela fotboll i ett lag med folk från världens alla hörn. Jaros representationslag är ett bra exempel, ryssar, kanadensare, mexikanare och folk från olika delar av Afrika.Inga problem! Lägg till lokalbefolkningen! Sen frågar jag: När blir det svårt? På vilken nivå och i vilket sammanhang blir ursprunget ett problem?

    SvaraRadera
  2. Det här blogginlägget var egentligen en reflektion över hur Edgar reagerade när jag försökte förklara för honom vad rasism är. Tänk om alla kunde vara lika oförstående! Som om ordet rasism inte fanns. Som om rasism inte fanns. I fotbollssammanhang sticker det ju upp huvudet nu som då tyvärr, och annanstans också givetvis. Men, jag hoppas och tror att i och med att världen förändras ska alla så småningom reagera som Edgar. I hans värld finns inga andra skillnader än vuxna och barn. Killar och tjejer. Oberoende av hudfärg.

    SvaraRadera
  3. Håller med till 100%. Jag jobbade med invandrare ett år i språkundervisningen.Tänker återvända till det vid tillfälle! Jag kände värme,glädje och jag kan använda mig av uttrycket kärlek från dem. Det var storartade människor som egentligen bara vill leva ifred och bygga upp ett lugnt liv! Så rasismen gör ont i mig.

    SvaraRadera
  4. Ja, jag ger också definivt ett rött kort för rasism. Ha en skön midsommar Stefan!

    SvaraRadera