fredag 5 juni 2015

Polisjakt

Vi åkte iväg till stan idag på förmiddagen.
Eller ja, klockan var ju nästan halv ett, så för andra är det kanske eftermiddag.
För oss är det förmiddag.

Mikael skulle till jobbet och jag skulle på en massa ärenden till stan.
Jag hade sålt en tavla så den skulle också med.
Köparen skulle hämta den senare på dan.

När vi hade åkt en bit kom jag på att jag hade glömt tavlan hemma,
så vi var tvugna att vända om.
Vi hade bara åkt en pytteliten bit när vi märkte att en motorcykelpolis
körde efter oss och helt tydligt ville att vi skulle stanna.
Vi hade bara en liten bit kvar hem, så vi åkte vidare och tänkte att vi
stannar på vår gård.
Så gjorde vi, och en ung och ganska bister polis körde in på gården
efter oss. Han ville se Mikaels körkort och registerutdrag.
"Ok, jag ska gå in efter registerutdraget", sa Mikael.
"Nu går vi inte in nånstans alls!", sa polisen sträng.
"Jaha, är det nåt problem?" undrade jag, och såg att Mikael höll
på att bli förbannad.
"Nå, jag ska i alla fall gå in och hämta en tavla som jag glömt", sa jag,
och det gick tydligen bra.
När jag kom ut igen var allt frid o fröjd.
Mikael hade blåst i alkometern och polisen hade kollat
hans körkort.

Det visade sig att polisen hade haft blåsrazzia på vägen, just en bit
fram från det ställe där vi vände om när jag kom på att jag hade glömt
tavlan hemma.

Så de trodde att vi sett dem och vände om just därför.
Att vi inte ville råka ut för en razzia.

Inte farao hade vi sett nån razzia.

Vi skulle ju bara hämta en tavla.

Men bra att de kollar förstås.
Man vet ju aldrig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar