lördag 29 augusti 2015

Men sluta pipa då!!!

Ibland blir man så trött!
Trött på folk som piper och tycker synd om sig själva.

Speciellt trött på sånt blir jag nu när en stor del av världen är på flykt.
De flyr undan krig, svält och annat elände som vi inte har en aning om.

Och här piper vi om småsaker.
"Varför ska vi ge åt dom där som kommer hit och utnyttjar oss
samtidigt som regeringen skär ner på VÅRA pengar?", läste jag
i en facebook-kommentar igår.
Hör ni hur det där låter?
Och om det (som i många fall) dessutom är sagt av en människa
som sätter sina pengar på att sitta på krogen var och varannan helg (eller dag?)
så skorrar det ännu mera falskt i mina öron.
Jag har inget emot folk som sitter på krogen, det har jag själv också
gjort otaliga gånger, men man ska väl för farao inte sitta och pipa
om hur dåligt ställt man har det om man har råd att göra sånt?
Eller om man har råd att byta bil varannat år.
Eller har råd at köpa ny dyr telefon åt sina barn närhelst de vill ha en.
Listan på vad vi har, och vad vi har råd med kan göras hur lång som helst.

Och framför allt har vi frihet.
Trygghet.
Tillgång till skola, hälsovård och andra sociala tjänster.

Så nu tycker jag att det är dags att börja ta bort skygglapparna.
Och sluta pipa om hur dåligt VI har det,

Jag lyfter en lön (när jag jobbar) på strax över tusen euro i handen per månad.
En skitlön i mångas ögon.
Men jag har det bra, jag har det jag behöver.

Jag vet var jag har mina käraste människor.
Jag vet att de inte dör i nåt lastrum på nån båt,
eller i nån bil på flykt undan kriget.


6 kommentarer:

  1. Jag håller med! Allt är relativt vad en "skitlön" kan vara. Den tiden då jag räknade dagarna i ärtsoppsburkar tills nästa lön kände jag mig fortfarande rik, som tidigare i veckan då jag gav en stor del av min garderob till den syriska familj som flyttar granne med oss om två veckor. Jag blir så trött på alla de här smårasistkska kommentarerna om att "Visst får de bo där så länge de kan bete sig" och att de automatiskt skulle ta alla våra skattepengar. Så är inte fallet. Människor har svårt att ens tänka sig i någon annans situation, och speciellt när det gäller krig och att bli tvungen att lämna hela sin familj bakom sig. Tack för ett fint blogginlägg! :)

    SvaraRadera
  2. Tack själv, för att du kommenterade! Som agt, allt är relativt. Om man tänker efter så gör man så mycket saker som i andras ögon är helt ofattbart. T.ex att slänga kläder bara för att de är "fjolårets", eller att slänga mat för att man köpt nytt och färskare (fast det gamla är helt ätbart). Många av oss fattar inte ens hur bra vi har det. Vi stirrar oss blinda på vår lilla "magaknapp" och fattar inte att det finns folk som inte ens har nån "magaknapp" att stirra på,.

    SvaraRadera
  3. Precis! Vi har varken krig eller naturkatastrofer på lur. Får hjälp av staten i kris och dagvård och skola sköts relativt bra! Då ska man väl inte klaga, utan försöka hjäpa till och tänka sig in i andras livssituation! Blir illa berörd av folks själviskhet och lapparna för ögonen. Min,mitt,vårt. Nej, världen är allas, gränser är påhitt och vi är alla lika värda! :)

    SvaraRadera
  4. Precis! Vi lever i samma värld, vi är alla människor. Tack för din kommentar!

    SvaraRadera
  5. Så sant, vi har nog vad vi behöver även om vi får vända på slantarna ibland. Visst brinner vi människor för olika saker, vilket gör att vi värnar om t.ex. skolor osv., men det ska inte ställas mot andra människors liv.

    SvaraRadera
  6. Sant Yvonne! Och jag får det inte bättre för att de andra inte får nåt alls.

    SvaraRadera