måndag 11 juli 2016

Om att åka taxi

Taxi är jättebra!!
Edgar och jag har alltid åkt mycket taxi.
Jag har nämligen inget körkort.
Klart att Miakel skjutsar oss
men han är ju på jobb ibland
så då är det superbehändigt med taxi.

Edgar har färdtjänst
och den använder vi oss av
när vi ska göra nånting som han vill.
Och när han ska på fotbollsträning och sånt.

Skoltaxi åker han också
när han är här hos oss.

Allt det här är jättebra,
men det finns vissa saker
med det där som jag skulle
ändra på om jag fick bestämma.

En sak som jag och även
andra förundrat sig över
är det uråldriga systemet
de har när det gäller skoltaxi.

Man får åka skoltaxi bara till
den adress där man är skriven.
Ok, det funkar för många,
men fler och fler barn har två hem
Bor varannan vecka hos
mamma och varannan hos pappa.
Och eftersom man inte kan
vara skriven på två adresser
får man taxi bara till det ena hemmet.

När det gäller färdtjänst
blir man beviljad följeslagare ibland.
Eller så inte.
Edgar är inte beviljad följeslagare,
men behöver ju för det mesta ha mig med ändå.
Visst kan han åka taxi själv,
det är sen efter själva åkandet
som han oftast behöver nån med sig.

Tack och lov är taxichaffisarna
i våra trakter så förnuftiga
så de fattar det där.
Så jag får åka med.

T.ex idag, när han vill hälsa på mommo.
Åka dit skulle hn nog kunna,
men jag vill inte att mommo
och han ska vara ensmma numera.
Just in case.
Hon är ju ändå snart 90 år.

Och det här gäller de flesta saker
han ska på.
Utom fotbollen då,
men där är det ju tränarna som
tar emot honom när han kommer fram.

Men annars säger jag bara,
tack och lov för taxi!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar