lördag 7 juli 2018

Om jag var fotograf.....igen

De som känner mig
vet att jag jobbade
som fotograf i 20 år
varav 15 år i egen studio.

Jag slutade 2006
när digitaltekniken
kom med stormsteg.
Då var det inte längre
möjligt att hålla igång
en studio med gammal teknik.
Dessutom var jag
ensamstående med Edgar,
och att det blev helt
enkelt för rörigt
att hålla ihop vardagen.

Ibland saknar jag det.
Saknar mina kunder.
Saknar känslan
när man tagit en riktigt
lyckad bild.
Saknar de glada vackra
studenterna och brudparen.
De superskojiga
barnfotograferingarna.

Sen kommer jag ihåg
verkligheten.
Jobb hela somrarna.
Alla lördagar
när man stod och
fotograferade ännu klockan fem.
De trista långtråkiga
dagarna i februari.
Räkningarna som
skulle betalas oberoende
av om du hade kunder eller ej.
Pensionsförsäkringarna.
Momsen och hyran.

Så det är nog bäst
att jag håller mig till
att måla Gladkonst
och fotografera till husbehov.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar