måndag 9 juli 2018

Till Jeppis med kärlek - igen.

Det finns en del grupper
här på Facebook
där det diskuteras hejvilt
om saker och ting i vår stad.

Tyvärr ofta med en väldigt
negativ ton.
Som om man inte ens ville
se nånting bra med vår stad.
Allt vad som görs
skäller man på.
Görs det inget alls
så skälls det på det också.
De som skäller högst
sitter för det mesta
hemma i sin egen
lilla vrå och gläfser.

Men vet ni vad?
Lämna bilen hemma nån gång.
Gå ut på stan och bara flanera.
Utmana er själv lite.
Bestäm att ni just idag
ska se nånting bra i stan.
Nånting som är vackert.
Som kanske till och med
får er att le lite.
För man får faktiskt le
även om man vandrar
omkring för sig själv.

Och vår stad är ju så fin!
Vi har vackra hus
med sina gårdsplaner.
Vi har vinklade tak
som väder och vind
har gjort fina mönster på.
Vi har caféer, vi har muséer
och trots allt en hel del
trevliga butiker.

För att göra utmaningen
ännu roligare rekommenderar jag
att ta kameran med.
Försök fotografera
nånting som är fint.
För vår stad är full av det.

Man måste bara ha de
positiva ögonen med sig.











3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig. Det finns väldigt mycket fint med Jeppis. Dock lite för liten stad för min smak, och jag har så mycket negativa erfarenheter av skvaller och fördomar och annat skräp, så jag kommer nog inte alltid bo här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en av nackdelarna med en liten stad, alla känner alla och det pratas mycket. För mig personligen har det dock varit till fördel att alla känner alla. Jag har fått mycket stöd och hjälp i olika livssituationen just tack vara det. Kan bara föreställa mig hur vilsen jag skulle ha varit i en storstad t.ex efter att vårt hus brann. Så, fördelar och nackdelar med allt. Tack för att du kommenterade :)

      Radera