onsdag 27 januari 2016

Ja jisses, det verkar funka!!!!

Jag har en autoimmun sjukdom som heter DLE (ihon punahukka på finska).
Den gör att jag får fula utslag på kroppen.
Mest i ansiktet, på öronen, armarna och även på benen.
För lite mer än ett år sen var jag till KIURU
på undesökning och provbitstagning.
Måste göras fast de var sgs säkra på att det är DLE.
Diagnosen fastställdes där då.
Sjukdomen för med sig en del andra obehagligheter också,
men det är ju de stora utslagen som syns utåt.
Det är en kronisk sjukdom, men den är inte farlig.
(Artisten SEAL har den, vilket syns bra i hans ansikte)


Jag blev ordinerad kortisonsalva som jag skulle
använda regelbundet.
I perioder på fyra veckor skulle jag använda den
2-4 gånger per dag, och däremellen
2-3 gånger per vecka i lika långa perioder.

Så där har jag hållit på nu i ett år.
Och ingenting har blivit bättre.
Tvärtom har jag fått flera
och större utslag.

Så läste jag om en man som hade nåt hudproblem.
Det var inte DLE, men han hade också
nåt otrevligt och envist eksem som inte verkade bli bättre med kortison.

Han började blanda AqualanL smörja
med bikarbonat (matsoda) och stryka det på eksemen.
Och det hjälpte!

Så jag tänkte att jag skulle testa det där.
AqualanL är inte farligt
och bikarbonat kan man ju äta så det kan inte
heller fara farligt på huden.

Och tammesjutton om det inte funkar!!!
Har hållit på i ett par veckor nu
och mina utslag blir bättre!

Inte så röda längre,
inte så skröpliga,
och de flagar inte så mycket.

Så jag fortsätter med det här.
Så länge det bli bättre blir det inte sämre.



Testar det här...........




.....i stället för det här.

2 kommentarer:

  1. Det där Bemetson har jag inte sett att ha hjälpt mot någonting.

    SvaraRadera
  2. Nej, inte har det hjälpt mig heller. Först verkade det som om eksemet skulle bli lite bättre men sen var det likadant igen.

    SvaraRadera