lördag 29 april 2017

Hur ser vi på varandra?

Idag har vi varit på skivmässa,
Mikael och jag.
Vi var där som försäljare
och vi pratade med en massa
olika människor där.

Mikael kände många,
jag kände en del.
Följde intresserad med
hur folk bemöter folk.
Hur de ser på varandra
när de står och pratar.

Man ser mycket i en
människas blick.
Nyfikenhet, nonchalans,
kyla, ointresse,
vänlighet, flirt,
själviskhet eller humor.
Och en massa annat.

Idag var det mest män.
Det brukar vara det på
skivmässorna.

De flesta som vi pratade med
känner mig som Mikaels fru.
Och just det där är lite kul.
Hur pratar män med en annan
mans fru (om de pratar)

Ganska få vågar vara
vänliga på riktigt.
De flesta är lite försiktiga.
Somliga pratar med mig,
men tittar under tiden
ändå hela tiden på min man.
Som om män inte fick
prata med kvinnor på riktigt.
Typ: "Jo, jag pratar med din fru,
men jag gör det med din tillåtelse"
eller, "Jag pratar med din fru,
men jag ser inte på henne."

Kan vi liksom inte bara vara människor?
Behandla varandra likvärdigt?

Det ligger tydligen djupt
det där beteendet.

Men trevligt var det idag.
Och alla var bra typer.

Ingrott beteende gör
inte alltid folk till dåliga människor.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar