lördag 8 april 2017

Inte vara rädd

Öppnar bloggen,
trycker på "nytt inlägg",
och tänker att jag ska skriva
nåt klokt om det som hände igår.
I Stockholm.

Men det går inte.
För det är ju inte klokt.
Och jag blir inte klok på det.
Dåd som gårdagens ryms inte
i min lilla hjärna.

Hur någon kan göra så.
Hur någon kan ha en så
smal syn på världen.

Jag är en vanlig småstadskvinna.
Där jag lever är det
för det mesta tryggt.
Terrorn händer inte här.
Tror vi.
Men världen har blivit sådan
att vi alla upplever terrorn.
Så det händer här.
För terroristerna sprider
rädsla i hela världen.
Även i små trygga städer.
Fast själva dåden
utförs annanstans.

"Inte vara rädd",
heter en barnbok jag läst
många gånger i år.
Den handlar om att försöka
möta det man är rädd för.
Att gå upp på vinden
fast där finns fladdermöss.
Att gå ner i källaren
fast där är mörkt.

Inte vara rädd.

Det är inte lätt,
när mörkret är tätt.

Inte vara rädd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar