måndag 25 september 2017

Att byta deo - värt mödan

Jag funderade länge på det.
Och till slut blev det av.
Jag skippade den vanliga deodoranten
och övergick till ekologisk.

Det var lite kämpigt,
för jag var inte beredd
på vad som skulle hända.
Jag trodde att det skulle
gå enkelt att byta.
Att min kropp skulle gilla det.
Men se det blev svettigt värre.

Först bytte jag så där bara,
från en dag till en annan.
Det gick riktigt bra,
en dag eller två.
Sen blev det rött och irriterat
under armarna.
Jag fick finnar där,
och min svett luktade horribelt.
Hon som har gjort ekodeodoranten
föreslog då att jag skulle
vara helt utan deo ett tag
innan jag börjar använda
den ekologiska varianten.

Jag hade själv varit inne
på samma linje också.
Misstänkt att finnarna,
irritationen och svettlukten
inte alls hade att göra
med den ekologiska deon,
utan med den gamla vanliga.

Så jag led några dagar.
Helt utan deodorant,
och luktade illa.
Jag gjorde det under några
dagar när jag var hemma,
för jag ville verkligen inte
gå ut bland folk då.

Efter några dar blev det bättre.
Kroppen hade rensat ut
alla slaggprodukter från
den gamla deodoranten
och finnarna och irritationen
fösvann så småningom.

Då vågade jag börja på nytt
med den ekologiska,
och den här gången gick det bättre.
Ingen irritation, inga finnar,
och svettlukten försvann också.

Så det lönade sig att vänta.
Vänta och lukta illa :)
Kroppen måste få tid att
rensa bort det gamla först.

Jag brukar inte skriva
om så äckliga saker
som hur min svett luktar,
men ville skriva det här
i fall att nån annan
försöker byta och blir
besviken i början.

Låt armhålorna andas
några dagar innan ni börjar
med den ekologiska deon.
Tvätta ofta med vatten
och eventuellt en mild tvål.
Sen, när armhålorna återhämtat sig,
är det bara att köra igång
med en mycket bättre
och hälsosammare produkt.

Vissa gör sin egen deo,
men det är jag för lat för
så jag använder den här:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar