måndag 4 september 2017

Staden, landet eller skogen? Eller mittemellan?

Det är svårt det här med att bo.
eller, inte att bo,
men var man ska bo.

Just nu bor vi i stan,
i en liten riktigt mysig lägenhet.
Vi har ett hus också,
men det hyr vi ut.
Det huset är inte riktigt på landet,
men inte i stan heller.
Det är lite för lite av båda där.

Helst skulle vi bo
i en liten stuga nära havet.
Året om.
Så att man såg havet
genast man tittade ut
genom fönstret.
Så att man kunde gå ner dit
när som helst och känna
hur gott det doftar.
Så att man hörde vågorna.

Så, att man hade både
hav och skog nära.

Stan är också bra,
men vi dras ändå alltid
till havet.
Och nu i sommar,
till skogen.

Vem vet var vi hamnar än här i livet :)

Tror inte vi har färdigflyttat än.



4 kommentarer:

  1. Jag känner igen det där. Jag har också haft beslutsångest om hur jag vill bo. Men nu har jag kommit fram till att jag nog vill bo i lägenhet eller radhus i stan. I framtiden i en annan stad än var jag bor nu, helst. Stannar jag kvar här hela livet går jag sönder. Men vem vet, om 10 år kanske livet ser helt annorlunda ut, och jag bor i ett av "bullerbyhusen" utanför stan :D

    Men jag dras precis som er till havet. Hade jag råd skulle jag köpa ett sommarställe vid havet och spendera de flesta lediga dagarna där från maj till september.

    SvaraRadera
  2. Ja, idealet vore att ha en lite stuga vid havet där man kunde bo största delen av året. Och så bara ha en pytteliten lägenhet i stan där man kan duscha o tvätta kläder och bo när det är som kallast.

    SvaraRadera
  3. Ja det är inte så lätt att välja! I en perfekt värld skulle jag bo i en lantlig miljö eller omgiven av annan sorts natur, men ha riktigt nära till stad med service, shoppingutbud, trevliga caféer m.m.

    SvaraRadera
  4. Ja man skulle liksom vilja ha det bästa av allt. Och då helst på promenadavstånd :)

    SvaraRadera