torsdag 31 augusti 2017

OMG, hon har ju rätt!!

Insåg en sak här om dagen,
när jag pratade med
en dam jag känner.
Vi talade om att vara vegetarian,
och om vad man kan äta
i stället för kött.
Om alla "köttersättare"
som finns på marknaden nu.
"Men varför skulle vi behöva
sojakorvar och annat äckligt?, sa hon,
sånt som är lagat för att det
ska se ut som kött"
"Vi vill ju inte äta kött,
vi vill ju äta grönsaker och rotfrukter
och sådana saker.
"Såna där konstgjorda
korvar och köttbullar är bara strunt!"

Jag brukar använda sojaprodukter.
Inte så ofta numera, men ibland.
Men när jag lyssnade på henne
kom jag fram till att
hon har alldeles rätt.
Fabriksgjorda köttersättningar
behöver man egentligen inte!
Nog kan det hända att
jag köper nån påse sojakross
i framtiden också,
men inte så ofta.
Man kan ju göra alldeles underbar
mat av grönsaker, rotfrukter,
svamp och baljväxter.

Sen finns det väl bättre
och sämre av de där
korvarna och bullarna också,
och visst kan man använda den
nångång nu och då,
men varje vecka blir det
nog inte här hos oss.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar