onsdag 20 juni 2018

To Jeppis with love

Jag bor i Jakobstad.
Jeppis i folkmun.

En riktig typisk småstad.
Med alla fördelar,
med alla nackdelar
som småstäder brukar ha.

Folk tar hand om varandra.
Vissa skvallrar om varandra.
Somliga är förnöjda.
Andra klagar på det mesta.

Som man gör i en småstad.

Jag älskar det!

Småstäder tar fram
människan i människorna.
Både på gott och ont.

En annan sak
som jag gillar med Jeppis
är att man ibland kan
få strosa runt och känna
att man äger hela stan.
Vissa dagar är det så tomt
och så ödsligt i stan
att när man vandrar omkring
kan man inbilla sig
att man är den enda invånaren.

Man kan gå där man vill.
Man kan fotografera var man vill
utan att få en massa folk med.
Man kan stå och sitta var man vill.

Andra gånger
är det folk överallt.
Och då är det också bra.

Jag älskar min lilla stad!

Den ska inte behöva vara stor.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar