lördag 23 augusti 2014

Design-kids

Har diskuterat det här med att göra abort på foster med Downs syndrom.
Diskussionen kom upp pga en länk jag hade på min facebook-sida.
 http://www.lifesitenews.com/news/breaking-richard-dawkins-choosing-not-to-abort-baby-with-down-syndrome-is-i

Alla som kommenterade länken var överens om att det är fel att göra abort bara för att fostret har DS.
Jag, som själv har ett barn md DS, vill ta saken ännu ett snäpp längre.
Jag tycker inte att man ens ska ges den möjligheten.
Varför ska man få bestämma vem som ska födas?
Ok, kan förstå abort i vissa situationer, men jag kan inte förstå att man gör abort bara för att nån har DS.
Korrigerar, för att nån troligen har DS.
Inga tester är 100% säkra.
Det finns fall där testet visat att fostret haft DS och sen har det fötts ett helt vanligt barn utan extra kromosom.
Och tänk när alltr det här tas ännu lite längre.
När man kan börja förutse både det ena och det andra.
Jag spånar nu, men tänk om man kan förutse saker som om barnet ska bli dövt, eller inte kan se, eller har autism, eller blir för kort eller får för rakt eller för lockigt hår.
Eller för svart hår.
Eller för rött.
Kanske man kan börja specialdesigna sina barn.
Eller kanske beställa dem på nätet.
Ett sånt ska vi ha, men det där duger inte!

Jag överdriver nu, men visst farao är det en skrämmande tanke.

Skulle det vara så hade jag aldrig blivit född.
Jag med mitt synfel och mina övervikts-gener.

Alla är lika bra!!!

2 kommentarer:

  1. Tyvärr är det kanske inga överdrifter, det har i alla fall talats om att möjligheten finns.... så vem vet hur länge det tar innan man nånstans får börja välja och välja bort på alla möjliga sätt. Hua! Att inte folk förstår att livet redan finns där i magen, varför skulle man ha rätt att bestämma om en annan persons liv eller död bara för att hen inte kommit ut i ljuset ännu. Utom i vissa extrema fall, men t o m det är jag lite tveksam till. Blir det t ex alltid bättre att abortera ett barn avlat under våldtäkt, det som hänt har ju redan hänt tänker jag. Men är ingen expert förstås...

    SvaraRadera
  2. Det finns väl ingen som är expert på andras liv och känslor. Men respekt för allas rätt att leva och födas som de är borde man ha. Abort är en svår sak och man borde väl inte döma, man vet ju aldrig i vilken situation mamman är. Men att välja bort ett barn bara för att det inte är "perfekt" är aldrig rätt tycker jag. Kul att du kommenterade! :)

    SvaraRadera