torsdag 21 augusti 2014

Ont i halsen, so what??

Jag har haft ont i halsen några dagar nu.
Jag får ganska ofta ont i halsen, vet inte varför.
Det var så redan när jag var liten/ung.

På 80-talet nån gång hade jag jätteont i halsen nästan en gång per månad.
Och det var inga småsaker, utan verkligen jätteont.
Min far, som var en klok man, föreslog att jag skulle sluta dricka mjölk.
Mjölk är slembildande och "bobbor" trivs bra i slem.
Och det hjälpte faktisk, halsontet kom inte så ofta efter det.
Men det försvann inte och några år senare fick jag återkommande halsbölder och blev till slut tonsillopererad.
Det är ungefär 20 år sedan.
Minns att en doktor då sa att mitt halsont kan börja komma tillbaka senare i livet.
Han hade rätt.
Det är inte lika besvärligt som det var då, men det dyker upp ibland.

Inte mycket jag kan göra åt det.
Annat än stanna hemma från jobbet och vila.
Har varit hemma två dar nu och jag har sovit, och sovit, och sovit ännu mera.
Och det hjälper.
Nu är jag så pass ok så att jag kan jobba i morgon.

Men ibland känns det som om folk tycker att jag är sjuk "i onödan".
Lite ont i halsen, so what?
Ungefär.

Men jag känner min kropp efter att ha bott i den i 53 år.
Jag vet när den behöver bota sig genom att vila.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar