lördag 21 mars 2015

Sommarminne, barndomsminne

Jag hör ljudet av syrsorna
Känner solen på min hud.
Doft av gummi.
Svisch, svisch, svisch.
Hjulet på den upp-och-nedvända skottkärran snurrar under min hand.
Min färdkost bestående av sallad, jordgubbar och rädisor ligger i mitt knä.

”Hjulet snurra för min hand,
båten far mot fjärran strand.
Hjulet snurra för min hand,
båten far mot fjärran strand”

Ramsan ekar i mitt huvud och jag kan nästan se stranden med palmer och sand för mina ögon.
Jag blundar, känner det mjuka dunset när båten når stranden.
Sanden är het och skön mot mina bara fötter och jag går upp mot djungeln högre upp.
Det är en snäll djungel.
Inga vilda djur, men underbara växter, färgglada fåglar och blommor som doftar ljuvligt.
Jag sätter mig på en sten och äter av min medhavda matsäck.
Jordgubbarna är varma och söta.

”Tut, tuut!”
Signalhornet från pappas bil väcker mig ur dagdrömmen, och jag hoppar upp från stenen bland blommorna i mammas stenparti. Jag vet inte riktigt varför hon kallar det så, men så har det alltid hetat. Nu får rädisorna och jordgubbarna lämna, pappa är hemma!
Jag springer emot honom, intill honom, och känner jobbdoften från hans skjorta.
Den kännspaka starka doften av vätskan som han rengör skrivmaskinerna med.
Jag älskar den doften!

”Ska vi kasta pil?”, frågar han, ”maten är säkert inte klar än.”

Det här är vår stund, och jag njuter av att dela den med honom.

Snart går vi in till de andra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar