fredag 18 augusti 2017

Jag vägrar titta sketet!!

Idag hände det i Finland. I Åbo.
Ett dåd som antagligen
krävde två människoliv
och skadade flera.

Det är hemskt.
Mitt hjärta gråter.
Jag frågar dock inte
vart världen är på väg,
den har varit full av ondska jämt.
Olika tidseror bara,
med olika slags dåd.

Jag har skrivit det förr,
och just idag
vill jag skriva det igen.
Jag tror fortfarande
på människans godhet!

Och jag vägrar titta sketet
på alla människor med
annan hudfärg än min
när jag möter dem på stan.
Jag vägrar sjunka så lågt!
Ondska sitter inte i huden.

Jag vägrar kasta
misstänksamma blickar
på flyktingfamiljen
jag brukar se i butiken,
och jag hälsar fortfarande glatt
på Y som vi träffar
i vimlet på stan ibland.
Jag vill fortfarande ha kvar
min vän S på facebook,
och jag tycker fortfarande
att hen är en bra typ.

Jag vägrar!
Det finns goda människor
överallt i världen.
Det är inget som
vi med ljus hy har
ensamrätt på.


Jag vägrar dela in folk
i vi och dem!

Jag vägrar titta sketet!!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar