måndag 17 juni 2013

Skitmusik?

Mikael och jag satt och funderade på det där med musik.
Vi funderar på många olika saker om kvällarna, han och jag.
Det är skönt att ha nån att sitta och byta tankar med.

Både han och jag har ju rört oss mycket "i kretsarna".
Jag bland musiker och han bland både musiker och skivsamlare.
Det är lustigt det där med vad som räknas som bra musik.
En artist som sålt miljontals skivor och har fans över hela världen kan räknas som skitmusik, medan ett band som gillas av en ganska snäv krets räknas som bra. Och det syns givetvis också i skivlådorna Mikael köper in till antikvariatet. "Skräplådorna" är fulla med skivor av de riktigt stora. Abba, Michael Jackson och dylika artister kostar absolut ingenting, medan nåt proggband kan kosta tiotals, och i vissa fall hundratals (dock sällsynt) euro.

Men vad är skitmusik?
I mitt tycke finns det ingen skitmusik.
Visst har jag också musik som jag absolut inte tycker om att lyssna på men det kan ändå inte vara skitmusik om den gläder nån annan.

Sånt som gläder och ger harmoni eller inspiration kan inte vara skit.
Så även när det gäller musik är det bäst att låta alla blommor blomma.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar