onsdag 25 november 2015

Var så god du kan.

Jag träffar på en muslimsk man ibland.
Jag känner honom inte bra, men våra vägar korsas nu och då.

Efter terroratacken i Paris kom han fram
till mig en dag och frågade om han får ge mig några 
små häften att läsa.
Om islam.

Förstod att han ville förklara.
Att han ville visa vad han tror på.
Att han ville ta avstånd från det som hänt,
och att det här var hans sätt att göra det.

Jag tog emot hans häften.
Det hade varit oartigt att göra annat.
Och jag lovade att läsa dem.

Så det har jag suttit och gjort i kväll.
För sånt intresserar mig.
Jag har läst stora delar av bibeln också,
fast jag inte är kristen.
Har även läst ganska mycket om buddhismen.
Om olika kulturer.
Om folks sätt att leva.

Det är alltid intressant att veta vad andra människor tror.
Vad de lever efter för rättesnören.

Och det är ju inga märkvärdigheter.
Vad religionen än kallas, 
så är grundregeln densamma.

Gyllene regeln.

Var mot andra så som du vill att de ska vara mot dig.

Hur svårt är det?

Jag tycker att det är väldigt enkelt.

Och jag behöver varken bibeln eller koranen
eller nån annan bok för att leva så.

Har sagt det förr, 
och jag säger det igen.

Jag tror inte på Gud, 
jag tror på att vara god.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar