söndag 29 november 2015

Julen sitter inte i gardinerna.

Snart är det december,
och stora julstressen börjar för många.

Den här tiden på året brukar jag alltid skriva
ett anti-stress-julblogginlägg.

Jag brukar berätta lite om hur vi i
familjen "Prack-så-liiti-som-möjligt" firar jul.

Till lillajul tar vi fram el-ljusstaken
och ställer den i nåt fönster.
Om nåt av barnen råkar vara hemma får det barnet en liten julklapp.
bara nåt symboliskt, typ godis eller nåt.

Sen lever vi precis som vanligt,
med jobb, skola och hemmakvällar.
Tills jag bestämmer mig för att baka
eller inte baka pepparkakor.

Bakar jag inte, så är vi utan.
bakar jag, så får jag förbereda mig lite.
Jag vill helst vara ensam hemma.
Det ska helst vara på en ledig dag.
och jag måste lyssna på Black Sabbath.
På hög volym.
Annars får det vara.

Mamma och jag har som tradition att
baka Brobykakor tillsammans.
Men det är piece of cake (hahaa)
så det tar jag ingen stress av.

Vi hyssestädar inte, utan städar som vanligt.
Vi byter inte gardiner, för det tycker vi att är onödigt.
Vi handlar inte hysteriskt för ingen bryr sig.
bara det finns köttbullar och kålrotslåda,
och lite sånt är vi nöjda.
Man kan ändå inte äta hur mycket som helst fast det är jul.
och butikerna är ju knappt stängda alls
över jul numera.

Vi köper några julklappar år barnen,
och år våra föräldrar.

Vi har julgran (plast pga allergi).
men den brukar inte stå framme många dar.

Sen på julafton kommer mamma hit på mat.
Edgar är här,
och Moa kommer hit senare på kvällen.

Vi tänder lite ljus och njuter av att vara tillsammans.
Sen på juldagen och julannandagen
gör vi så lite som möjligt, bara latar oss och myser.

Nyårsafton har vi inte firat på flera år.

Sen börjar vi vänta på våren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar