onsdag 19 juni 2019

Livsstilsrenovering.

Håller på med lite
livsstilsrenovering här nu.
Först hade jag tänkt
att jag skulle bli vegan.
Det hade inte varit så
stor omställning
eftersom jag redan
är vegetarian.

Men då är det ju osten,
och fil med bär.
Dem vill jag inte skippa.
Äter nästan aldrig
ost på bröd numera
eftersom jag skippat
allt mjukt bröd.
Men jag brukar sätta
bondost eller feta
eller halloumi i
salladen ibland.

Potatis har jag
inte ätit på en månad.
Inte ris och pasta heller.
Har minskat rejält
på sockret också.
Bara när det är kalas
kan jag tänka mig
att äta en bit tårta
eller nåt annat.
Choklad åt jag
minst ett par
gånger i veckan förr.
Nu blir det inte
ens varje vecka.
Kaffe dricker jag,
med havremjölk.

Så nu består
mina måltider
av sallad med ost
eller nötter och frön.
Smoothies, fil med bär,
eller havreyoghurt med banan.
Torkade nässlor
och maskrosblad.
Mysli också ibland.

Men frukt och bär,
grönsaker och baljväxter,
Det gillar jag mest.

Tror att grejen för mig
är att vara sträng mot mig själv,
men inte för sträng.

Och vet ni vad?
Det börjar både kännas
och synas nu.






4 kommentarer:

  1. Härligt! Själv gjorde jag en kostrenovering för åtta år sedan, då jag fick reda på att min kropp reagerat som den gjort pga vissa livsmedel. Det blev att sluta med mycket gött, men man vänjer sig av vid det, och hittar andra alternativ.

    Vegetarian kommer jag aldrig bli, men kul sammanträffande med potatisen. Senast jag handlade kom jag på att jag inte ätit potatis på minst två veckor. Kanske bra att fortsätta på den linjen? Men till midsommar blir det nog nypotatis. Å pikkalakan.

    Jag hade säkert redan gått ner till vad jag "borde" väga, om det inte varit för en medicin jag måste ta, till vilken viktuppgång hör till biverkningarna. Men det är bara att gilla läget.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Gott* Skulle det stå, inte gött :D

    SvaraRadera
  4. Hej på dig! Nog kan det väl hända att det blir en nypotatis eller två på midsommarafton. Men det är just det jag menar med att inte vara för sträng mot sig själv. Jag har så pass mycket övervikt så allt får jag kanske inte bort, men märker redan att kroppen känns lättare. Och snart får vi hund också så då börjar jag röra på mig mera . Ha en skön midsommar!

    SvaraRadera