torsdag 15 augusti 2013

Jag ska på date, nej DIET menar jag!!

Tro det eller ej, men jag ska faktiskt testa en diet.
Jag behöver det nog minsann, för jag är rejält överviktig (och jätteviktig annars också, tycker gubben och kidsen), men jag brukar fnysa åt dieter.
Jag tror inte på dieter.
Jag tror på att ändra sin livsstil.
Men eftersom jag inte gillar att motionera och är sådär allmänt lat av mig så är det lite svårt att ändra livsstilen helt. Så jag ska försöka med diet nu, bara för att se om jag kan.

Det har ju funnits en hel hop med knäppa dieter genom åren.
Kommer ni ihåg den där med ananas och ägg (tror jag det var)?
Eller "bantarsoppan"? Iofs ingen dum soppa, men vem farao vill äta kålsoppa i veckor??
Tror inte heller på den där dieten där man ska äta mycket fett. Jo jag vet att det är många som säger att den är bra, men själv kan jag inte tro att det är bra att äta mycket fet mat. Inte på lång sikt. Har nån hållit på med det där i 30 år?
Eller den där dieten när man skulle blanda äggskal i yoghurten??
Ok, den hittade jag på nyss, men vissa känns faktiskt just så korkade.

Nå, den här som jag tänkte testa nu är den här 5+2 (eller heter den 2+5?) som jag har hört berättas om.
Går helt enkelt ut på (ungefär) att man två dar i veckan inte äter mer än 500 kalorier (600 om du är man), och däremellam lever man som vanligt. Man ska förstås dricka mycket också de där dagarna (nejnejnej, inte Cokis!!).

En gång för länge sen testade jag också att räkna kalorier, och då gjorde jag så att jag åt bara 1000 kalorier om dan (högst) måndag-torsdag och sen fick jag äta vad jag ville på helgerna. Då gick jag ner 11 kilo från januari till maj. Men det var faktiskt ganska jobbigt att hålla på och räkna kalorier så det slutade jag med sen.

Men nu tänkte jag testa det här så alltså.
Håll tummarna!!

(jag är nämligen skitbra på att inte fullfölja saker jag börjat med)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar