måndag 27 juli 2015

Världsmedborgare

Jag tycker inte om att resa.
Inte för att jag på nåt sätt skulle tycka att Finland är bättre än andra delar av
världen, utan för att jag är bekväm, flygrädd och blir illamående i de flesta
färdmedel som jag inte har kontroll över.

Men tänk vilken tur jag har ändå!
Jag får bo ett land där det finns människor från olika delar av världen.
Jag har fått lära känna en del av Indien, en del av Afrika, en del av Vietnam,
och en del av en massa andra länder här i världen.
Jag har fått höra berättelser om olika kulturer och religioner.
Om hur barnen leker.
Om hur tonåringar bli kära.

Och jag har fått höra musik.
Musik från Ryssland, från Holland, från Danmark,
och från en hel del andra länder här i världen.

Jag har fått känna olika smaker.
Starka kryddor, sötsaker, grönsaker och bröd.
Från en massa olika länder här i världen.

Jag är tacksam över att få vara världsmedborgare.
Uppleva olika delar av världen fast jag inte tycker om att resa.

Snälla Finland, låt mig få fortsätta med det!
Stäng inte välden ute!




5 kommentarer:

  1. Fint inlägg! Det är skrämmande vad mycket ont man har fått höra av politikerna sen den nya regeringen valdes, men på samma gång fått se mer fint av människor som visar att det nog finns förstånd kvar här i världen. :)

    SvaraRadera
  2. Ja, det här som pågår nu tar fram det värsta i vissa och det bästa i andra.

    SvaraRadera
  3. så bra skrivet, visst är det härligt att man inte nödvändigtvis måste resa för att uppleva kulturer!! :) Jag har också bloggat om den här Immonen-grejen, där jag presenterar ett scenario där Finland skulle isolera sig helt för att utestänga kulturimpulser - skrämmande tanke är det, och de får mer än gärna deportera mig och frånta mig medborgarskapet om det skulle bli något i den stilen - nej vet du va, de behöver inte ens tvångsutvisa mig för jag har redan övergett landet för länge sen isf..! ;) Men så pass långt ska det väl inte behöva gå..

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, här hittar man alltså mitt inlägg ifall nån är intresserad :) --> http://marvelicious.blogg.se/2015/july/immonen-och-den-pahittade-monokulturen-2.html#comment

      Radera
  4. Intressant! Ska gå in och läsa ditt blogginlägg. Alltid kul att se andras vinkel på samma ämne. Och tack för din kommentar!

    SvaraRadera