tisdag 8 september 2015

Riktiga flyktingar?

Min man säger att jag borde sluta läsa folks
kommentarer i flyktingdebatten i tidningar och
på facebook.
Han tycker att det är onödigt att reta upp sig på folks dumhet.
Och jag försöker, men kan inte alltid låta bli att läsa.

Idag läste jag en kommentar av en man som undrade
vilka flyktingar som var "riktiga flyktingar".
Dem skulle han gärna hjälpa.
Men de där som har dyra mobiltelefoner och
snygga kläder tyckte han inte var några riktiga flyktinger.

Undrar hur han tror att riktiga flyktingar ser ut?
Ska de vara smutsiga och ha trasiga kläder?
Ska de vara analfabeter?

Satt och funderade på det där nu på eftermiddan.
Kanske det är just därför som folk är så rädda?
För att de inte är "riktiga" flyktingar, utan de är
precis som vi är.
Helt vanliga människor som har haft ett helt vanligt liv.

Tills katastrofen kom.

De är ett bevis på att ingen är säker för evigt.
Vi kan också råka illa ut igen.

Om katastrofen skulle komma hit till oss,
så skulle jag minsann se till att ha med mig
mina nödvändigaste ägodelar när jag flyr.
Till dem hör utan vidare telefonen.
Och alla pengar jag skulle hinna få med mig.

Fast viktigast skulle givetvis familjen vara.

4 kommentarer:

  1. Bra inlägg. Själv så retade jag upp mig på en dam idag i butiken. Jag sa "Hoppas de börjar trivas" och hon bara "Det är upp till dem". Då svarade jag kallt att "Det är upp till oss alla.". Själv är jag glad, nyfiken och hoppas att de anpassar sig snabbt till vår by som är fin men kall nu när det blev höst på en dag.

    SvaraRadera
  2. Precis, vi kan inte bara räkna med att de själva ska se till att de trivs. Helst skulle de nog vara hemma och trivas. Vi får försöka hjälpa dem med anpassningen så gott vi kan.

    SvaraRadera
  3. Men herregud hur snett det kan gå när vissa människor tänker ibland.... *facepalm* Är det bara de som är utan pengar, enbart äger söndriga kläder etc som riskerar att dö i kriget? Är inte också de som råkar har lite extra också utsatta för bombningar och mord? Jag läste nyss att ca. HÄLFTEN av Syriens befolkning är på flykt, tror nog att ganska många av dem har levt helt vanliga liv innan med hus, fast inkomst etc. Bara för att man har en någorlunda stabil ekonomi betyder inte att man inte kan dö vid nästa bombräd över staden man bor i... Men de ska alltså stanna där och dö då för de har ju inga problem i världen med sin mobiltelefon...?? Suck.

    SvaraRadera
  4. Jamen visst är sjukt tänkt? Men folk är säkert så rädda för att inse att det kan hända vem som helst så de klamrar sig fram vid den där stereotypa bilden av hur en flykting ska vara.

    SvaraRadera