tisdag 9 februari 2016

Vad tänker just du om du ser detta?

Låt oss tänka lite.


Du hämtar din dotter från dagis/förskolan/skolan
och när du kommer in i tamburen ser du en man
(en annan förälder alltså)
som "ser utländsk ut" stå och rufsa henne i håret
och säga "Hello, how are you today?"
Vad är din första tanke?

Du är ute på promenad
i halvskymning och möter en
man som "ser utländsk ut" på cykelbanan.
Vad är din första tanke?

Du står i kassakön i  butiken
och mannen bakom dig,
som "ser utländsk ut" börjar
plocka dina varor på kassabandet.
Vad är din första tanke?

Och varför frågar jag detta?
Jo, för att mycket beror på hur man tänker.

I den första situationen ser
de flesta en vänlig man som hälsar
på ett av hans barns klasskompisar.
Men det finns också de som genast ser en
"utländsk man" som trakasserar
en flicka.

I den andra situationen
ser de flesta en man som liksom
man själv är ute på promenad,
men det finns också de som
ser en man "som ser utländsk ut"
smyga omkring och ha nåt skumt för sig.

I den tredje situationen
ser de flesta en vänlig man
som hjälper till när man har
mycket varor att plocka,
men det finns också de
som ser en man "som ser utländsk ut"
som antagligen har nåt ont  i sinnet
för att han på det sättet har
mage att närma sig en kvinna.

Man kan välja hur man tänker.

6 kommentarer:

  1. Hmmm, börjar någon främmande man plocka upp varor ur min vagn på bandet, så är nog min första tanke "Nämen vad gör du??!!!" Då spelar det ingen roll ifall han "ser utländs" eller "inhemsk" ut....såheså :)

    SvaraRadera
  2. Kanske första tanken för många :) Jag blev i alla fall väldegt glad när det hände mig :)

    SvaraRadera
  3. Det beror på vad mannen säger också. Jag har inte råkat ut för att någon främmande man har hjälpt mig med varorna, däremot nog att någon hjälpsam kvinna gjort det när jag har haft en gallskrikande bebis med mig och säkerligen sett svettig och "åppstellt" ut, och då var jag bara ytterst tacksam, hon sa "jag ska hjälpa dig" och satte igång :) Jag hade definitivt varit lika glad då om det hade varit en man som hjälpt, oavsett om han sett "inhemsk" ut eller ej.

    SvaraRadera
  4. Precis, får man hjälp ska man vara glad. har också varit med om att en sur finländsk man trängde sig förbi mamma och nästan klev rakt på hennes matkassar när vi stod och betalade i kassan. Hon behövde hjälp med att lyfta upp dem i kärran efter att hon hade betalat (vi skulle köra ut dem) och han gick bara typ rakt över alltihopa utan att hjälpa. Så mamma fick stå och vänta på att jag hade betalat klart så jag kunde hjälpa henne.

    SvaraRadera