torsdag 23 mars 2017

Tänker på valet

Nu när vi tillfrisknat
kan jag börj tänka på lite
andra saker än magsjuka.

Funderar bl.a på valet
som är på kommande.
Vem ska jag rösta på?
Vilket parti står för sånt
som är viktigt för mig?

Det känns nästan
som att tänka på magsjuka.
Lika jobbigt, rörigt,
och illaluktande.

Politik är ju rörigt
och ofta illaluktande.

Jag har alltid haft svårt
att veta vem jag ska rösta på.
Har ofta röstat på person
i stället för parti.

Partiernas åsikter
går mer och mer in i varandra,
och det är svårt att veta
vem som står för vad.

Men nog ska jag rösta.
På nån som tänker på
min mamma och andra äldre.
På nån som tänker på Edgar
och på att han får en trygg framtid.
På nån som vill att alla
ska få det de behöver
när de är sjuka eller har
det svårt annars.
På nån som vill göra det
lättare att vara företagsam.
Och så barnen förstås.
Barnen är också viktiga.
Modersmålet är viktigt.
Vilket man än har.
Att få förstå
och göra sig förstådd.

Miljön och naturen
ska man också värna om.

Men alla säger ju
att de står för just de här sakerna.
Alla säger att alla ska ha det bra.
Alla lovar att göra sitt bästa.

Att rösta är jobbigt.

Det är kanske ändå
lättare att tänka på magsjuka.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar