lördag 19 november 2011

Filmtajm!!!

Mikael for iväg till jobbet, Edgar är på dagisläger och Moa har mammavecka (kommer hem på måndan).
Så nu blir det tre timmar slappande för mig (fast här nog skulle finnas att göra).
Sitter och funderar lite på Edgar och en av hans egenheter.
Han älskar film, men han är väldigt misstänksam mot filmer som han aldrig sett.
Det är ju lite svårt så att köpa nya åt honom, för man vet aldrig hur han reagerar.
För ett tag sen köpte jag alla fyra "Ensam hemma"-filmerna åt honom. Jag tänkte att han säkert skulle gilla dem eftersom han tycker om filmer där det finns barn i hans egen ålder. Han kastade en blick på filmerna (utan att ens öppna dem) och sa: "Ja tycker int om de där, jag vill ha vanlig film".
Vanlig film??? Hur farao ska man veta vad han menar med vanlig film?? Antagligen menar han nån som han känner igen. Om han är med när vi köper film väljer han alltid nån film som han redan har, och sen är det ett himla övertalande innan man får honom att gå med på att köpa nåt nytt.
Filmer med hundar i brukar gå bra, men han har ju redan det mesta. Vi har hyllan full med skällande svansviftare. Där finns Beethoven (eller Beethovovven som Edgar kallade honom förr), Air buddies, Lassie och jag vet inte vad.
Astrid Lindgrens barnfigurer gillar han, så de filmerna funkar också, men han har ju dem alla så man kan heller inte köpa nåt sånt längre.
Nå nu har Mikael och jag en plan för eftermiddagens och kvällens lördagsmys. :)
Vi ska åka och handla med Edgar efter dagislägret, och då ska han få köpa sitt lördagsgodis eller chips eller vad han nu vill ha. Sen när vi kommer hem ska vi bädda ut soffan i vardagsrummet och ta täcken och kuddar med och bädda ner oss där. Och så blir det filmtajm med första "Ensam hemma"-filmen. Edgar älskar att se film tillsammans med oss så vi tänkte att om vi gör det riktigt extramysigt så kanske vi kan introducera en ny film:).

Risken finns ju förstås att det slutar med att Mikael och jag ligger där på soffan under täcket och ser på "Ensam hemma" och Edgar går till sitt rum för att se på nån "vanlig film"

Vi får se. :)

4 kommentarer:

  1. Vet inte om Edgar sett den här, men "Den otroliga vandringen" ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_otroliga_vandringen ) är en bra film som han kanske skulle gilla :) Finns också en uppföljare på den, tror jag

    SvaraRadera
  2. Jodå, han har dem båda:) De hör till favoriterna. :)

    SvaraRadera
  3. *skratt* Känner så igen mig i situationen. Min Emil är likadan, det ska vara de samma vanliga filmerna och det ska tjatas och övertalas för att han ska se något nytt. :)

    SvaraRadera
  4. Just så! Det är flera än Edgar som funkar på det där sättet :)

    SvaraRadera