tisdag 22 augusti 2023

Två viktiga böcker


Jag har två viktiga böcker på mitt bord just nu, två böcker som jag vet att jag kommer att läsa om och om igen. Det är inga deckare eller sånt som jag ofta läser som tidsfördriv, utan de är böcker som får mina rötter att göra sig påminda och min inspiration till ett rikare liv att vakna. Jag har ju visserligen ett rikt liv redan, men ens liv kan vara rikt på så många sätt, och man behöver flera kanaler för att känna det.

Först är det min kusin Ann Holm-Mörns bok "Fabriken". Den handlar om vår mormors mor och vår mormor och deras liv som boende och arbetare vid Oravais fabrik. Den handlar också om andra kvinnor (och en del män) som levde där. Om hur det var att vara en ensamstående mor i början på 1900-talet och om gemenskapen kvinnorna på fabriken hade. Ett hårt liv, men också ett liv med så mycket kärlek och hjälpsamhet. Talkoanda. Och sisu. Boken berör ju mig extra mycket för att den handlar om just dem, två av de starkaste kvinnorna i släkten från mammas sida. Visheten de hade, och förmågan att se. Den boken berör mig till tårar varje gång jag läser den.

Den andra boken, "Till Kiara" av min vän Anna Galtsdotter innehåller också mycket visdom. I boken berättar Anna om sitt liv, och om sina och barnbarnet Kiaras föräldrar och förfäder. Om deras liv och om visdomen och kreativiteten de delat med sig av. Om finska talkoanda. Och sisu. Den beskriver också hur det är att leva med funktionshinder som inte räknas som funktionshinder. Som faller emellan alla stolar inom vården och försäkringskassorna. Om att kämpa med att få leva sitt liv som man vill, i stället för att leva efter de normer samhället har bestämt. Språket och utformningen av boken berör också, en blandning av det andliga, av di gamle och av en kvinna med punk i själen.  En liten bok med ett stort hjärta. 

Jag brukar inte ge lästips, men de här två berör så pass, att jag vill tipsa om dem. När kvällarna blir mörka, och vi börjar tända ljus hemma, passar det bra att läsa böcker om, och av, starka kvinnor. Om mödrar, och urmödrar. Om deras talkoanda och sisu.

Såå viktiga saker i dessa tider av självupptagenhet och slit och släng-mentalitet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar