tisdag 17 februari 2015

Om facebook igen.

Häromdan skrev jag ett inlägg om nackdelar med facebook (fast jag tycker om facebook, så det finns nog mest fördelar).
Nångång före jul fick jag ett telefonsamtal av en mycket förnärmad kvinna.
Hennes man är en ungdomskompis till mig.
Vi var vänner på facebook, men annars har jag inte haft nån kontakt med mannen ifråga på minst tjugo år.
Och allt jag hade att göra med honom när vi var unga var att vi ibland umgicks i samma kompisgäng.

Nå, hur som helst så var den här kvinnan väldigt arg på mig.
Hon bad mig sluta skicka meddelanden åt hennes man på facebook.
Jag var helt oförstående för jag hade aldrig skickat ett endaste meddelande åt hennes man.
Eventuellt har jag gillat nån av hans uppdateringar nån gång, men det är jag inte ens säker på för han är inte vidare fb-aktiv.
Det är däremot jag, och eftersom han och jag är fb-vänner så ser han ju mina statusar.
Så hans fru (som inte är på facebook) trodde att allt hon såg av vad jag skrivit var riktat direkt till hennes man.

Så vad göra?

Tänkte först att jag kanske borde kontakta honom och be honom förklara för frun hur facebook funkar och att alla andra av mina vänner ser precis samma saker som han gör, men så tyckte jag att det skulle bli pinsamt för henne och ställa till det för dem.

Så jag skickade ett sms åt damen ifråga och bad henne ha nån att förklara för sig hur facebook funkar. Berättade också att mina statusuppdateringar inte är riktade till hennes man utan att alla andra mina fb-vänner också ser dem.
Dessutom sa jag att jag tyckte att hon var skyldig mig en ursäkt.

Jag hörde inte av henne efter det.

Nu har jag sett hennes namn ploppa upp här på fejan så jag hoppas att hon numera förstår hur det funkar.

Och nej, jag är inte längre vän med hennes man,
Man ska inte göra saker och ting svårt för folk om man kan undvika det.
Och han och jag har som sagt inte sett varandra på minst tjugo år så vi behöver nog inte vara fb-vänner heller.

Men så där konstigt kan det bli.

Nu efteråt kan jag skratta åt det hela, men det var inte så kul då när hon ringde och skällde ut mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar