lördag 28 februari 2015

Man måste tänka lite

Jag tycker inte om rasism.
Jag tycker inte om fördomar.
Jag tycker inte om "inte på min bakgård-fenomenet".

Jag tycker att alla är lika bra.
Att alla bör få en chans.

Sen finns det förtås skitstövlar i alla delar av världen.
I alla färger.

Det finns garanterat en massa vita skitstövlar, en hel hop med svarta finns det säkert också.

Skitstövlar från New York, skitstövlar från Paris, skitstövlar från Långtbortistan och skitstövlar från lilla Jeppis.

Skitstövlar gillar jag inte.


En mening som man ofta hör när man talar med folk med rasistiska åsikter är: "Jamen ha e ju ok fast a e utlänning, ha e ju X:s kaveri"

Hmmm......de flesta är nåns "kaveri"
De flesta har familj, vänner och människor som älskar dem.

Undrar om de som ropar glåpord, eller skriver rasistiska eller fördomsfulla slagord nångång funderat på det där? Vems lillebror är det här? Vems älskade kusin? Vems mamma?

Jag har säkert också fördomar.
Jag har säkert också kläckt ur mig saker som anses rasistiska.
Berättat sådana vitser nångång i min ungdom.
Det hoppas jag att jag är förlåten för i så fall
Alla kan säga dumheter ibland.

Men man måste försöka så gott man kan.
Man måste tänka lite.


Dagens bild har faktiskt lite med texten att göra, för den handlar om kärlek och acceptans

Alla måste få en likvärdig chans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar