fredag 20 februari 2015

Pyjamastassande med rutiner

Tidig lördagsmorgon.
Ja nu är det ju inte så tidigt längre, men vi steg upp ganska tidigt.
Edgar är hos oss den här helgen och hela veckan.

Hos sin pappa har han lite andra rutiner än här. De lägger sig tidigare och de stiger förstås upp tidigare. Så första morgonen hos oss (alltid lördag) vaknar Edgar alltid ganska tidigt. Jag vaknar av att han sätter sig på min sängkant och säger: "Mamma stig upp nu!"
Jag försöker alltid få honom att gå och lägga sig en stund igen, och nån enstaka gång kan det lyckas.
Men för det mesta stiger jag upp genast och fixar frukost.
Sen när han har fått mig att stiga upp, äter han sin frukost (oftast framför TV:n i sitt rum) och sen kan han krypa ner under sitt täcke igen och mysa där hur länge som helst.
Men jag ska vara uppe.
Märker han att jag försvinner in i sovrummet och kryper ner undet mitt täcke så kommer han genast dit och ser till att jag stiger upp igen.
Så jag har slutat försöka ens.

Sen går förmiddagen.
Vi tassar på här i lugn och ro.
Han i pyjamas, och jag i myskläder och ullsockor.
Mikael är familjens sömntuta så han får sova tills han ska iväg på jobb klockan elva.
Ungefär den tiden börjar Edgar tala om lunch, så då brukar jag fixa nåt åt honom.
Själv vill jag inte ha mat två gånger om dan på helgerna. Ett ordentligt mål mat räcker.

Vi har det ju ganska skönt här på lördagarna.
Ibland kan det hända att vi pyjamastassar precis hela dan.

Men det finnas alltid en viss rutin i det.
Edgar gillar rutiner.
Har vi gjort nån sak likadant två gånger så ska det alltid göras så.

Hos oss är det sant som det sägs:
"En gång är ingen gång, två gånger är redan en vana"

Dagens bild har absolut inget med pyjamastassande att göra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar